Auteur Shelly Roso

 

Shelly wilde al vroeg schrijfster worden, alleen had ze de overtuiging dat het onhaalbaar voor haar was. Dit omdat ze lange tijd de Nederlandse taal niet goed beheerste. 

De eerste zeven jaren van haar jeugd groeide Shelly op in het gezin waar haar in Nederland geboren moeder een taalachterstand had en lees-, taalbevordering niet werd gestimuleerd. Door de onvoldoendes die ze op school voor dictee behaalde en de vele uren bijles die zij kreeg, werd duidelijk dat spelling en grammatica niet haar ding was.

Daardoor dacht Shelly dat ze geen schrijver kon worden, iets wat ze eigenlijk graag wilde. En dus besloot ze een horeca opleiding te gaan volgen.

 

Desondanks bleef ze fantaseren en schrijven: onder andere gedachtespinsels, dagboekfragmenten, interviews met haarzelf, een werkstuk over bloembollen dat ze ook in geheimschrift had geschreven, verhalen in een clubblad De Ooievaar voor de gehandicaptensport (zoals dat toen heette) en een script dat een uitgever afwees, omdat hij het té autobiografisch vond, terwijl het voornamelijk een verzonnen fictief verhaal was.

 

Het verhaal schreef zichzelf

Op haar 45ste stond ze stil bij haar leven. Hierdoor vond ze het tijd worden om vele niet afgeschreven verhalen, gedachtespinsels en notities door te nemen en om dagelijks minstens twee uren aan haar bureau te gaan zitten typen aan een lang verhaal.

'Het verhaal schreef zichzelf,' zoals Shelly vaak zegt.

Niet alleen haar eerste jeugdverhaal 'Holly D. jongen/meisje,' waarmee ze naar Uitgeverij EigenZinnig stapte en die het in boekvorm uitbracht, ook haar eigen verhaal: van kind met een taalachterstand tot schrijver. 

Inmiddels heeft ze drie jeugdboeken op haar naam staan, zijn er verhalen van haar in bundels verschenen en heeft ze de 3de prijs behaald bij de Nijmeegse Literatuurprijs 2021.

 

Diversiteit in kinderboeken

Haar boeken zijn geschreven voor jeugd vanaf 10 jaar en kenmerken zich door het aanstippen van grootse thema’s. In haar verhalen zit vaak een link met de natuur, omdat ze van mening is dat we als mens daarmee verbonden zijn en ervan kunnen leren of er kracht uit kunnen putten. Daarnaast is ze een voorstander voor lezen- en taalverrijkend onderwijs/omgeving en diversiteit in Kinderboeken, dit laatste is ook te lezen in haar Blogs .