IDEE, Shelly Roso

IDEE, Shelly Roso

wordt gerund door Shelly Roso; creatieve ondernemer, schrijver, gediplomeerd sociaal pedagogisch werker en specialist leesbevordering.

 

In onderstaand overzicht kun je o.a. lezen over: het ontstaan van IDEE naar IDEE, Shelly Roso en de switch die ze maakte van dansvakkracht naar schrijver.

 

Kindertijd

Als kind schreef en danste Shelly Roso graag en veel. Ze deed mee aan playbackshows, zat op dansles, was één van de weinige meisjes op de Middelbare school die de Body popping/Electric Boogy dansstijl beheerste en gaf daarin les aan klasgenoten.
Na een playback act als Michael Jackson, mocht ze in 1995 op vrijwillige basis dansles geven bij Welzijnsorganisatie Tandem in Nijmegen.

1996

Shelly Roso begon onder de naam IDEE, als vakkracht: 'Spel, beweging en dans' lessen te geven aan voornamelijk schoolgaande kinderen in de achterstandwijken, maar ook aan kleuters en jong- volwassenen in Nijmegen eo. Daarnaast trad ze op.
Ze was autodidact in de basis, verdiepte zich door het volgen van scholing en bijscholing. Plus ze deed leerervaring op, op het gebied van didactiek, spel, beweging en dans. 
Als vakkracht werkte ze onder andere samen met: Welzijnsorganisatie Tandem, Huis voor de Kunsten de Lindenberg afdeling 'Projecten', de Kunstbende, KION, Circus Colourful City, de gemeente, Sportservice, Cos, COC Nijmegen, Villa Lila, Café de Mets, Edu-art, basisschool de Luithorst, basisschool De Peppel, Stichting Wigwam vakanties, stichting de Opstap, stichting SOOS.
Binnen het (gast-) lesgeven en de samenwerking heeft ze veel positiefs ervaren.

2014

Vanwege lichamelijke gezondheidsklachten besloot Shelly te stoppen als dansvakkracht. De vraag die uit deze keuze voortkwam was: ''Wat nu met mijn drijfveer?'' Ze kon hier pas antwoord op geven toen ze een kast openmaakte waarin veel onafgeschreven verhalen en notities lagen.
Aangezien ze vanaf haar kindertijd schreef en daarin ook cursussen had gevolgd, nam ze zich voor om iedere dag twee uren te gaan typen. Twee jaren later lag haar manuscript 'Holly D. jongen/meisje' op tafel.
Toen Maaike Maring-Feenstra, redacteur en eigenaar van uitgeverij eigenzinnig, haar liet weten het manuscript als boek te willen uitbrengen, kwam een lang gekoesterde droom in vervulling. Het jaar erna kwam haar tweede kinderboek uit, via dezelfde uitgever.

2016

Nadat uitgeverij eigenzinnig had laten weten ook het tweede manuscript 'De laatste opdracht' als boek uit te brengen, werd besloten om de naam IDEE om te zetten naar: IDEE, Shelly Roso.

2017 

Shelly werkte haar jarenlang sudderende idee uit om enkele spelboxen met bijpassende speelkaarten te vervaardigen.  Zo ontstond er een Muzikale-, een taal- & lees bevorderende- en een Wereldse spelbox. Deze zijn bedoelt om te verhuren aan ouders, organisaties, stichtingen en anders en geschikt voor groepen kinderen vanaf 7 jaar die er zelfstandig mee kunnen spelen.

Vanwege het uitgebrachte tweede kinderboek en naamsbekendheid, heeft Shelly een cursus: Website bouwen gevolgd en afgerond.

2020

Tijdens de Coronapandemie dacht Shelly na over welke weg ze wilde volgen met IDEE, Shelly Roso. Besloten werd om de Muzikale- , de Wereldse- en de  Native Americans (voorheen indianen genoemd) spelboxen ter overname aan te bieden.

Dit zodat ze zich meer kan focussen op het schrijven, het vervaardigen van - en ondersteunen bij lees- & taalbevorderende activiteiten.

 

Shelly heeft een certificaat behaald voor de cursussen: Overtuigend schrijven voor het web, Columns en blogs schrijven, media opvoeding voor kleuters tot pubers en Specialist Leesbevordering 0-12 jaar.

 

Op een basisschool voor nieuwkomers ondersteunde ze enkele perioden bij taal- lees- en rekenvaardigheid.

Op dit moment begeleidt ze binnen de IBBO (ik ben bewust onderwijs) waar ze o.a. met leesbevordering a.d.h.v haar eindopdracht (leesbevorderingsplan maken) aan de slag is.